fredag 3 oktober 2014

Hur man syr en cape till barn




Här kommer en tutorial på hur man syr en cape till barn..!
Jag använder en billig fil när jag syr dom, finns på Ikea, Rusta, ÖoB, Jysk mm.
Capen som jag använt vid denna tut har storlek 122, och jag valde att inte låta den gå hela vägen ner eftersom barnen lätt snubblar på dom då.



1

Jag börjar med att klippa ut mönsterdelarna.
På första bilden visar jag tre olika luvor jag använt till tre olika capear. Den längst upp blir en mer toppig luva, Den i mitten har en rundare form och den längst ner använder jag mig av om det ska vara öron på den.


2

Här är bilden på själva capen, den är 79 cm lång, måttet där måttbandet ligger är 98 cm och sista måttet vid öppningen är 55 cm fram tills där det börjar runda av.



3

Jag har klippt ut 4 st luvor eftersom jag vill ha den dubbelsydd. Blir finare när den är nerfälld!


4

Jag syr hjässömmen på båda luvorna först.


5

Sedan lägger jag räta mot räta och syr sömmen längst fram.


6

Här är det färdigsytt.


7

Sedan syr jag ihop jacken som ska vara på axlarna.



8

Då ser det ut så här..!


9

Nålar ihop...



10

Längst in mot mitten rynkar jag tyget från själva kappan, så blir det ännu bättre fall på den.



11

Till sist syr jag dit kardborreband, jag vill helst använda detta pga strypningsrisken..!





10 minuter senare är detta det färdiga resultatet!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar