fredag 5 september 2014

Snabba baguetter, Baka snabbt och enkelt!


Snabba baguetter.

Jag bakar allt vårt bröd själv, och har testat såå många olika recept. 
Detta är mitt absoluta favoritbröd att servera när tiden inte riktigt räcker till, t.ex när vi ska ha kalas eller om man upptäcker att brödet i frysen är slut. 
Det räcker med att jäsa brödet i 15 (!!) min!









Av detta recept blir det tre baguetter, två mindre brödlimpor eller ett stort bröd.

25 g jäst
3 dl ljummet vatten
2 msk olja (jag använder raps men även olivolja går bra)
1,5 tsk salt
1 dl rågmjöl
7 dl vetemjöl

1. Sätt ugnen på 250 grader

2. Blanda jästen med det ljumna vattnet, häll i oljan.

3. Tillsätt mjöl och salt och blanda ihop degen och arbeta den i ca 5 min i matberedaren.

(Om man vill och har tid kan man här låta brödet jäsa i bunken i ca 20 min, har man bråttom kan man redan nu baka ut brödet)

4. Baka ut brödet på väl mjölat bakbord, forma brödet som du vill ha det, baguetter, limpor eller kanske bara ett stort runt bröd.

5. Låt jäsa minst 15 min.

6. Grädda i mitten av ugnen va 10 min.

Om man vill kan man även kalljäsa degen i kylen under natten, då blir brödet allra godast!
Använd då istället kallt vatten och lägg brödet i en jäskorg eller bara utbakat på en plåt.
Ta fram brödet på morgonen och låt jäsa minst 15 minuter, gärna längre och grädda sedan.
Så har du rykande färskt bröd på morgonen som blir klar medans du gör dig och kanske barnen i ordning för en ny dag! :-)











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar