måndag 8 september 2014

Snabb, smidig, lätt och försvinnande god twixkaka!


Detta är min absoluta favoritkaka, både att äta och baka!
Såå god med den härliga kolasåsen, chokladen och krispig botten.

Egentligen ska man koka kolasåsen själv, men eftersom jag förespråkar snabbt och lätt valde jag istället att använda mig utav karamelliserad mjölk som finns att köpa färdig i konservburk. 











Twixkaka

Botten:

6 ½ dl vetemjöl
1 dl socker (jag använder ekologiskt rörsocker som är mindre processat)
225 gram smör

1 burk karamelliserad mjöl, eller dulce de leche (kondenserad mjölk som kokat i ca 2 tim på svag värme, alltid med hela burken under vattenytan)

400 g smält choklad, mörk eller ljus efter egen smak och tycke!

Sätt på ugnen på 175 grader.
Jag börjar med att blanda ihop bottnen i matberedare, öser i allt på en gång och låter maskinen jobba.
Sen trycker jag ut bottnen på en plåt med bakplåtspapper på ca 20x30 cm.
Gräddar i mitten av ugnen ca 10-15 min, tills ytan blivit gyllenbrun.

Ta ut plåten och låt svalna lite.

Bred på den karamelliserade mjölken.

Smält chokladen i vattenbad och låt svalna lite, bred på chokladen på kakan.
Låt svalna och ställ sedan in i kylen så det får stelna ordentligt.
Dela kakan, koka kaffe och njuuut!!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar