söndag 8 november 2009

Ost och skinkröra.
Tärna kassler och blanda med creme fraiche, röd lök, riven ost, paprikakrydda, svartpeppar.

Värm pitabröden i ugnen, häll i i röran så osten smälter. Serveras med en grönsallad.


Heta färsbiffar:

Blandfärs, hela oliver, fetaost, paprikakrydda, edvin senap, chilisås, salt och peppar, ägg, mjölk, ströbröd.
Blanda alla ingredienser, och forma som biffar. Stek snabbt i en het panna, in i ugnen under aluminiumfolie i 225 grader i ca 30 min.

Gott med en kall creme fraiche sås till.

Köttfärsgratäng:

Stek köttfärs, lök, paprika. Blanda i vanlig creme fraiche och creme fraiche med smak av paprika chili. Salta och peppra. Häll i köttfärsen i en ugnsfast form och på med ost. Grädda i ugnen 225 grader i ca 10 min så osten får färg.
Servera med ris.


Kebab i bröd:

Lägg strimlat griskött i marinad, låt stå nån timme i kylen. In i ugnen 200 grader i ca 45 min. Värm pitabröd när köttet börjar bli klart.
Hacka sallad, lök, tomat och gurka.
Gör en kall sås, jag brukar ta creme fraiche, chilisås, salt, peppar, paprikapulver och bostongurka.
Sen är det bara att blanda som man vill ha den!


Inbakad fläskfilé:

Skiva fläskfilén i skivor, ca 2 cm. Krydda med salt, peppar och grillkrydda. Stek dom klara.
Lägg smördeg i botten på en ugnsfast form med kanterna på smördegen över kanterna på den ugnsfasta formen.
Lägg i den klara fläskfilén i mitten av smördegen.
Gör en varm sås på creme fraiche, gräslök, salt, peppar, grillkrydda. Häll lite, men inte allt, av såsen på fläskfilén och vik över smördegskanterna över fläskfilén. Pensla lite olivolja på.
Ha i ugnen i ca 20 min så smördegen blir klar.
Jag brukar använda den färdiga smördegen som finns på ica.. smidigt och bra =)
Koka ris och använd den varma creme fraiche såsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar