lördag 7 november 2009

Lax, rotfrukter och kall sås:

Laxen gör jag oftast i ugnen..

4 laxfiléer
2 stora gula lökar
5-6 stora potatisar
3-4 morötter

Sätt igång ugnen på 225 grader.
Eftersom lax blir klart så fort börjar jag med rotfrukterna.
Jag skär potatisarna och en stor lök i klyftor, morötterna i stavar, lägger allt i en ugnsfast form och ringlar över olivolja. Saltar och pepprar med nymald svartpeppar.
In i ugnen tills dom är klara ca 30 min.

Kall äppelsås:
1 burk creme fraiche som jag blandar i grillkrydda, salt, svartpeppar, tärnat äpple och gräslök. Bara att röra runt sen är det klart!

Lax:
Lägg laxen i en ugnsfast form.
Tärna löken.
Krydda laxen med grillkrydda, salt och svartpeppar.
Lägg löken på fisken och pressa en citron över.
Ringla lite olivolja över.
In i ugnen ca 10 min.


Mac&Cheese:

Makaroner
Kassler
Cheddarost, prästost eller din egna favoritost
Salt, vit+svartpeppar

Koka makaronerna som man brukar.
Tärna kassler.
Gör en vanlig ostsås dvs;
Koka upp lite mjölk, när den kokar rör du ut lite mjöl i lite mjölk i en kopp brevid som du sen häller sakta i den kokande mjölken. Salta och peppra. Sist av allt tar du bort kastrullen från plattan och lägger i osten 10-15 skivor.

Häll makaronerna, kasslern och såsen i en ugnsfast form, blanda runt, riven ost på toppen och grädda 20-25 min i 225 grader.


Mimmiestronesoppa:

Det här är Joulines favoritsoppa.

Spagetti
Morötter
Tomatpuré
Köttbuljong
Om man vill kan man koka den på ett lägg.

Koka upp vatten med buljong, häll i spagettin och morotsslantarna. Tillsätt tomatpurén.
När det börjar bli klart så saltar man och pepprar med vitpeppar.




Kycklingsås:

Kyckling
Vitlök
1 gul lök
1 grön paprika
1 burk champinjoner
1 dl vatten
Soya
1 pkt passerade tomater
2 dl milda mat 4%
Paprikapulver
salt och peppar

Skär kycklingen i bitar och stek, tillsätt hackad vitlök, gul lök, champinjoner, tärnad paprika, vatten, soya, passerade tomater, och milda mat.
Koka 5 min. Salta och peppra.


Allt i ett kyckling:

Kycklingfilé
Paprika
Majskolv
Morötter
Tomater
Vitlök
Gul lök
Citron skivad
Potatis
Olivolja
Salt och peppar

Stek kycklingen snabbt på hög värme.
Dela grönsakerna i stora bitar och skicka in allt i ugnen 225 grader ca 50 min.
Börjar det bli bränt kan man ha över lite aluminiumfolie.
Vill man ha sås till kan man göra en kall creme faiche sås.



Fläskfilégryta.

Fläskfilé
Stark korv tex chorizo
Lök
Passerade tomater
Champinjoner
2 msk kalvfond + 8-10 dl vatten
vitlök
svartpeppar
salt och vitpeppar

Skär fläskfilén i skivor, bryn.
Dela löken och stek med champinjonerna och korven.
Tillsätt tomaterna, svamp, kalvfond + vatten, vitlök, peppar.
Puttra 30-40 min.
Salta och peppra.
Är den tunn i konsistensen kan man hälla i lite maizena redning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar